اگرچه تولید و استفاده از پکیج‌ها به سال‌ها پیش برمی‌گردد، اما در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشم‌گیری در آن‌ها رخ داده ‌است. در گذشته برای تأمین آب گرم مصرفی از موتورخانه و تجهیزات مربوط به آن استفاده می‌کردند. با ورود پکیج‌ها به حیطه وسایل گرمایشی اداری و خانگی، موتورخانه‌های قدیمی کنار رفته و جای خود را به پکیج‌های زمینی داده‌اند. البته این جایگزینی بسیار راحت و به‌صرفه هم بوده است. زیرا این دستگاه نیاز به مراقبت و هزینه خریداری و راه‌اندازی کم‌تری دارد. پکیج‌ها دارای تنوع بی‌نظیری هستند و پکیج زمینی یکی از آن‌ها به‌شمار می‌رود. درادامه مقاله قصد داریم که شما را با نحوه نصب پکیج زمینی آلزان آشنا کنیم.

نصب پکیج زمینی آلزان
نصب پکیج زمینی در مکان مناسب

محل نصب پکیج زمینی چه استانداردهایی باید داشته باشد؟

طراحی پکیج‌های زمینی به‌نحوی است که کاربر می‌تواند این دستگاه را در مکان‌هایی نظیر پارکینگ، تراس یا بالکن نصب کند. از سوی دیگر پکیج‌های زمینی متنوعی در بازار موجود است که نیاز به نصب دودکش ندارند. با قرار گرفتن دستگاه در محیط‌هایی مانند بالکن یا تراس که در آن سیستم با هوای آزاد در تماس است؛ گازهای خارج شده از قسمت اگزوز،‌ از طریق یک فن به محیط بیرون ساختمان منتقل ‌می‌شوند.

در صورتی‌که می‌خواهید نصب پکیج‌ زمینی آلزان را درمحیطی سرپوشیده نظیر آشپزخانه انجام دهید، می‌بایست از مدل‌ بدون فن آن استفاده کنید که نیاز به نصب دودکش دارند. توجه کنید که بعد از نصب دودکش‌ها، هیچ‌گونه نشتی و سوراخ در ساختار آن‌ها وجود نداشته باشد. به این نکته هم توجه داشته باشید که این پکیج‌ها باید از وسایل گرمازا مانند اجاق گاز دور باشند. این موضوع علاوه‌بر بهبود عملکرد دستگاه، به ایمنی بیش‌تر کاربران نیز کمک می‌کند.

نکات مهم در انتخاب مکان نصب

انتخاب محل مناسب برای نصب پکیج‌های زمینی، در کارکرد پکیج زمینی تأثیر به‌سزایی دارد. نشتی آب از لوله‌های پکیج و شکستگی آن‌ها یا خاموش شدن دستگاه می‌تواند در نتیجه نصب این دستگاه در محلی نامناسب رخ دهد. نکات مهمی که برای انتخاب محل مناسب نصب پکیج زمینی آلزان باید به آن توجه کنید، به شرح زیراست:

  • پکیج زمینی باید در محیط‌های بسته مانند آشپزخانه نصب شود
  • نصب پکیج در جایی که دسترسی به آن آسان است، صورت بگیرد
  • برای اینکه لوله‌کشی کم‌تری لازم باشد، دستگاه را در نزدیکی انشعاب برق، آب و گاز نصب کنید
  • پکیج را در جایی که مانعی برای لوله‌کشی رادیاتور و شوفاژ وجود ندارد، نصب کنید
  • باید دودکش مناسب در محل نصب، وجود داشته باشد
  • پکیج زمینی را در مکان‌های مرطوب نصب نکنید. زیرا می‌تواند منجر به گازگرفتگی شود
  • از عبور جریان هوا در محل نصب دستگاه اطمینان حاصل کنید
  • پکیج را در مجاورت وسایل گرمایشی و سرمایشی نظیر کولرآبی، یخچال، اجاق گاز و… نصب نکنید
  • از نصب پکیج زمینی آلزان در مکان‌هایی که پکیج در معرض وزش باد و تابش مستقیم آفتاب است، خودداری کنید
  • پکیج‌های زمینی می‌بایست از دیوار ۱۵ سانتی‌متر فاصله داشته باشند
  • قرار دادن پکیج زمینی در محل‌هایی که پنجره‌های دوجداره دارند، ممنوع است
  • از تراز بودن محل نصب اطمینان حاصل کنید

آماده‌سازی محل نصب پکیج‌های زمینی آلزان

قبل از نصب پکیج زمینی آلزان باید محیط را برای نصب دستگاه کاملاً آماده کنید. در این راستا وسایل حرارتی را از نزدیکی محل نصب سیستم خارج کنید. در مرحله بعد به سراغ برقراری اتصالات سوخت و آب دستگاه بروید. چنان‌چه دکوراسیون محیط برای وجود این پکیج از قبل طراحی شده باشد، کار شما راحت بوده و مشکلی نخواهید داشت. در غیراین‌صورت می‌بایست لوله‌کشی‌های مورد نیاز برای دسترسی دستگاه به آب را ایجاد کنید. نکته قابل توجه این‌که پکیج زمینی با منابع گوناگونی مانند گاز مایع، گاز طبیعی یا گاز شهری کار می‌کند. باید بر اساس مدل دستگاه، اتصالات مربوط به آن‌را قبل از نصب پکیج زمینی آلزان فراهم کنید.

حالا می‌توانید دستگاه اصلی را نصب کنید. نکته خیلی مهم این‌که، حتماً لوله‌های آب و اتصالات گاز را بررسی کرده و از عدم نشتی‌ آن‌ها مطمئن شوید. چرا که کوتاهی در این زمینه، می‌تواند باعث بروز اتفاقات خطرناک و جبران‌ناپذیری شود! پس از انتخاب محل نصب، زمان نصب پکیج می‌رسد. به‌منظور پیشگیری از بروز هر نوع حادثه یا اختلال در کارکرد، بهتر است نصب پکیج زمینی آلزان را به کارشناسان فنی شرکت ونداد بسپارید.

هواگیری و راه‌اندازی اولیه

قبل از این‌که پکیج زمینی به‌طور کامل شروع به‌کار کند، اتصالات را چک کرده و لوله‌ها را نیز به‌خوبی هواگیری کنید. در صورتی‌که این‌کار به‌درستی انجام نشود، درعملکرد نهایی دستگاه اختلال ایجاد می‌شود. بعد از بررسی‌های نهایی پکیج را با درجه فشار پایین، راه‌اندازی کنید. کمی صبر کنید تا دستگاه آب را داخل مخزن و لوله‌ها به جریان انداخته و در مدار داخلی به گردش درآورد.

سپس به بررسی وضعیت گرمایشی می‌پردازیم. اگر آب گرم باشد، یعنی تمام اتصالات یه‌صورت درست نصب و راه‌اندازی شده‌‌اند. اما بروز هرگونه اختلال در گرمایش شوفاژها یا تولید آب گرم، نشان‌هنده نادرست بودن برخی اقدامات در فرایند نصب پکیج زمینی آلزان بوده که نیاز به اصلاح دارد. در این‌صورت باید تمام اتصالات را چک کرده و دوباره تست را انجام دهید.

نکته مهم

در هنگام خرید پکیج زمینی به آب‌و‌هوای محل زندگی، متراژ خانه و میزان مصرف آب گرم توجه کرده و متناسب با این موارد پکیج زمینی را تهیه کنید. از آن‌جا که نصب درست و اصولی پکیج بسیار مهم است، چنان‌چه به‌درستی انجام نشود، ممکن است خسارت‌های جانی و مالی جبران ناپذیری را وارد کند. توصیه می‌کنیم که نصب پکیج را به کارشناسان متخصص و باتجربه ونداد اصفهان بسپارید؛ تیم حرفه‌ای و کاربلد ونداد به نحوه نصب پکیج زمینی آلزان تسلط کامل داشته و تمام مراحل، از انتخاب محل نصب گرفته تا آماده‌سازی و نصب پکیج را در کم‌ترین زمان ممکن و با مناسب‌ترین هزینه انجام خواهند داد.

فهرست